Bye bye Asia!
31 juli 2010 - Ho Chi Minh City, Vietnam
Hallo mensen!
Zijn jullie allemaal nog een beetje aan t genieten van de zomervakantie? Mooi! Ik heb hier ook even een minivakantie ingelast! We zijn even op een paar mooie strandbestemmingen geweest. Zo zijn we op onze laatste dag in Hoi An eindelijk ertoe gekomen om ook het strand daar te bezoeken (gelukkig wel want ik vind dat denk ik het mooiste strand van Vietnam). De andere 4 dagen was het daar gewoon niet van gekomen door kater-dagen, kleding-doorpas-dagen, etc ẹtc. haha. Na Hoi An gingen we met een nachtbus (niet al te prettig deze keer) naar Nha Trang. Hier is Malou een dagje best wel ziek geweest en toen zijn Lotte (haar vriendinnetje uit NL) en ik maar samen naar het strand geweest. We hebben toen nog afgesproken met een paar mensen die we uit Hoi An kenden en toen s avonds bij de Bia Hoi (klein tentje waar je op dwergenkrukjes zit en te goedkoop bier drinkt) een paar biertjes gedronken. Verder de andere dagen in Nha Trang niet al te veel gedaan. Een massage hier, een gezichtsbehandeling daar, je kent het wel! ;) haha.. En het strand natuurlijk! De laatste avond in Nha Trang moesten we naar de Sailer Club want onze NLse vriendinnetjes Sofie en Mandy gingen hier optreden (zingen, doen ze in NL ook). Wat een gezellig feestje was dat! :) Na een emmertje (mixdrankje in letterlijk een emmertje) zat de sfeer er super goed in en we hebben letterlijk de nacht weggedanst! :) De dag erna moesten we veeel te vroeg opstaan om naar Mui Ne te gaan. Dit was onze volgende bestemming, wederom een strandplek. Wegens gebrek aan slaap zijn we bij aankomst maar meteen ons bed in gekropen. De dag erna hebben we ook niet veel meer gedaan want het regende als een malle! Jammer bammer! Maar met een goed boek ('Ik haal je op en neem je mee' aanrader!) de dag toch goed doorgebracht (en, nu ik erover nadenk, we hebben weer een massage ondergaan, heerlijk!) De laatste dag die we hadden in Mui Ne was het wel goed weer dus zijn we naar het strand gegaan. Onze laatste bestemming in Vietnam kwam toen dichterbij: Ho Chi Minh City, aka Saigon.
De busreis hierheen was wel weer een beetje vermoeiend na een korte nacht. Voor vertrek was er nog even paniek want onze paspoorten lagen in de kluis van het hotel en degene met de sleutel was er niet en de bus wilde niet wachten. Uiteindelijk werd er afgesproken dat ik zou blijven wachten en later achterop een motorbike de bus in zou halen. Dit ging uiteindelijk vrij makkelijk maar toch, je wordt wel een beetje wakker in zo'n moment! Maar goed, we gingen toen naar HCMC(afkorting zoals jullie hopelijk begrijpen) en hier hebben we een paar dagen doorgebracht. Wat hebben we gedaan? Nou, t was weer eens museumtijd! De Vietnamoorlog heeft hier in dit land genoeg sporen achtergelaten om de rest van de wereld eraan te herinneren dat oorlog geen oplossing is voor wat dan ook is. De foto's, de verslagen, tis allemaal vreselijk confronterend om te zien. Tegelijkertijd moet ik erbij vermelden dat dit museum niet objectief was. Er werd alleen maar gekeken vanuit de Vietnamese kant en alles was de schuld van de USA. Aan de andere kant leren wij in het westen vaak de geschiedenis vanaf de westerse kant dus we mogen er niets over zeggen. Ik moet toegeven dat veel van mn kennis over de oorlog een beetje weggezakt was. Vietnam was nog wel een van onze onderwerpen tijdens de examens van het VWO maar ik merkte hier dat ik helaas vrij veel vergeten was. Deze kennis is nu weer even geupdate. Verder zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest, het ondergrondse systeem waarin de Viet Cong zich verschuilde voor de USA en wat de Amerikanen helemaal gek maakte. Dankzij de tunnels en de guerilla tactieken heeft uiteindelijk de Viet Cong de oorlog kunnen winnen. Alle boobytraps die we voorbij hebben zien komen zagen er ook gruwelijk uit! Ik kan me niet voorstellen om in oorlogstijd door Vietnam heen te moeten lopen! We konden uiteindelijk ook nog een paar tunnels in (die groter gemaakt zijn voor de toeristen want de oorsponkelijke zijn echt heeel smal en klein!) waardoor ik een beetje een idee kon krijgen van de toestand in de tunnels. Het is daar zo donker en klein, ik zou er bijna claustrofobisch van worden!
Verder HCMC, er is wel weer wat gestapt. Kan toch ook niet anders? ;) haha.. We zijn nog naar een marktje geweest, hebben heerlijk bij een soort Starbucks gezeten met een boek (ik ben nu heel filosofisch bezig met het boek 'De wereld van Sofie') en verder, ja wat gerelaxt. Ik heb nog een hele gave souvenir gekocht een oude propaganda poster! Ja en dan zijn we waar we nu zijn.. Het einde van Vietnam. Einde Vietnam betekend ook (op Hong Kong na) einde Azie. En einde Azie betekend halverwege de wereldreis! Wow! Time flies when your having fun! Want dat heb ik zeker! Ik geniet! Ik geniet ervan om zo veel leuke mensen te ontmoeten, om in vreemde plaatsen te zijn, om steeds weer de backpack in te pakken en te zien waar we nu weer gaan belanden, ik geniet! Bijna een nieuw continent: Zuid Amerika! Ik ben zo benieuwd! Hoe zal het reizen daar zijn? Zijn er andere soorten toeristen? Gaan we nog bekenden tegenkomen? Hoe zijn de landen daar? Hoe zal dat gaan met het Spaans? Hoe zal het weer zijn? Hoe, hoe, hoe? Ik heb geen idee maar weet een ding zeker: ik zal het jullie laten weten! :) Eerst even Hong Kong en daarna een paar daagjes New York, ook niet verkeerd denk ik zo!
We houden contact mensen!
Liefs!

Zo cool al die verhalen! Hou ons op de hoogte en blijf vertellen! En natuurlijk weer veel plezier!
Liefs, angel
meissie geniet er maar lekker van.
groetjessss.
owja...... bert en ik drinken er wel eentje op.
groetjessss
Nieuw continent is wel weer spannend uiteraard!
Hier zijn er een paar op vakantie, maar ik ben nog volop aan de arbeit. Elke dag schoenen is toch wat anders dan biertjes drinken op het strand;) Maar goed dat komt nog voor mij!
Met een dikke kus!
Wat een leuke dingen heb je weer gedaan zeg!:D Al die massages klinken ook niet verkeerd! Mijn kennis over de Vietnam-oorlog is ook heeel erg vervaagd en ik had er zelfs ook nog m'n profielwerkstuk over gedaan:p haha.. Maar lijkt me wel indrukwekkend om te zien!
Ik ga snel nog even je andere verhaaltje lezen, dan ben ik weer helemaal bij!;) xxx