Update vanuit Vietnam
20 juli 2010
Hallo mensen!
Hier weer even een update van mn leventje zo aan de andere kant vd wereld! :)
De laatste keer dat ik jullie 'sprak' was ik in Vang Vieng. Hierna zijn we naar het leuke plaatsje Luang Prabang in het noorden van Laos gegaan. De busreis hierheen was de mooiste ooit denk ik! Schitterend landschap! We zijn hier weer met Lauri en Claire heen gegaan, onze Engelse vrienden. In Luang Prabang hebben we niet denderend veel gedaan maar twas een heel leuk plaatsje. Ik ben hier wel best wel ziek geworden. Afwisselend koorts en dan weer helemaal niets. Malou vond dit een beetje verdacht dus na 3 dagen heeft ze me meegesleept naar het ziekenhuis voor een malaria en dengue test. Dat ziekenhuis is wel een verhaaltje waard... Hoe het eruit zag, ja, dat is natuurlijk ietsje meer old-skool dan in NL. De dengue test was een van de meest pijnlijke dingen die ik ooit heb meegemaakt! Dit werd gedaan door het bloed in mn arm gedurende 5 min. af te knellen (als bij het opmeten van je bloeddruk maar dan veeel langer) Dit voelt alsof er duizenden naalden in je arm worden gestoken, pijnlijk! Hierna nog een bloedtest door een dokter die als eerste vroeg ' Do you speak Lao' ... Eeeeh 'Nee' .. Toen hij het resultaat van de bloedtest kwam vertellen kwam hij binnen met een gezicht waardoor ik dacht dat ik mistens doodging aan het meest pijnlijke mogelijk! Hij bleef hierna ook de hele tijd een beetje bij ons hangen om zn Engels te oefenen denken wij. Heel apart! Gelukkig bleek ik gezond (kleine verhoging van temp maar niets ernstigs) te zijn dus de reis kon verder gaan. De 'medicijnen' die ze mee wilden geven waren asperines en poedertjes om je zoutgehalte ed op peil te houden. Dit hadden we allemaal al bij ons! Weer een avontuur erbij. Ik ga de medische instanties wel af hier in Azie! ;) Doordat ik ziek was hebben we de wedstrijd NL-Brazilie in de hotelkamer moeten kijken. Dit was heel apart want onze buren (die blijkbaar ook NL waren) hadden een snellere verbinding dus we hoorden hun 2 sec voor de doelpunten al heel hard juichen, best irritant maar ook wel grappig. Wat een wedstrijd was dat!
Na Luang Prabang wilden we eindelijk naar ons laatste land in Azie gaan: Vietnam. Dit zou een lange reis gaan worden, we moesten namelijk eerst 10 uur terugreizen naar Vientiane en daarna nog 24 uur in de bus naar Hanoi, Vietnam. Shit happens denk je dan en gewoon gaan! De bus naar Vientiane was minder comfortabel maar we hebben in Vientiane even een kamer gehuurd voor een paar uurtjes om bij te slapen. De 24h busreis naar Vietnam bestond ook voor ruim 4 uur aan het wachten op het opengaan van de grens! Echt apart! We waren rond 3 uur s nachts bij de grens maar die ging pas om 7 uur open. Toen de grens openging was het een geduw en getrek door de Aziaten die nog nooit hebben gehoord van wachten op de beurt. Anyway, na een uurtje of 26 kwamen we eindelijk aan in Hanoi. Hier hebben we even bijgetankt. Hanoi is gekkenhuis! Wat een drukte! Overal maar dan ook overal scootertjes, autos, getoeter, drukte! We zaten in een goed hotelletje in de Old Quarter. In Hanoi hebben we de halve finale gekeken in LePub bar. Veel Nederlanders daar, echt een leuke sfeer! Ik had gewoon kippenvel toen het volkslied uit volle borst werd gezongen door zo'n groep NLers zo ver weg van huis. Wat een feestje was het ook toen die wedstrijd afgelopen was. De bar ging wel meteen dicht maar we hebben de laatste open kroeg gevonden en hier de overwinning nog even met een lekker biertje gevierd. Op de terugweg is helaas Malou dr telefoon gestolen door twee mannen op een scooter die hem letterlijk uit haar handen gristen echt balen! Hierdoor moesten we de dag erna naar het politiebureau wat ook wel weer een verhaal is. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel kratten Heineken bij elkaar gezien! ;) haha.. De politie hier houdt wel van een biertje! Tis dat ik geen foto durfde te maken maar hoe dat 'bureau' / open hok eruit zag.. Hilarisch.
Vanuit Hanoi hadden we een tour geboekt naar Sapa een plaatsje in het noorden van Vietnam wat bekend staat om het geweldige landschap en de minority people. Dit bleek heel toeristisch te zijn. De omgeving was nog steeds super maar de bergvolken zijn helemaal niet authentiek meer. S Ochtends stonden er honderd mensen in de ' traditionele' kleding klaar om met onze trekking mee te lopen in de hoop dat we souvenirs van ze zouden kopen. De eerste dag trekking viel een beetje tegen doordat we naar een dorpje ging wat alleen maar bestond uit souvenirwinkeltjes en we hier in een lange stoet met toeristen heenliepen. De tweede dag was echt stukken beter. Deze trekking was wel avontuurlijk doordat we grote stukken bergafwaarts moesten lopen op smalle, modderachtige paadjes. Wel genoten deze dag! We liepen hier weer met een paar Nederlanders waar we een gezellig dagje mee gehad hebben. Er zijn sowieso veeel NLers in Vietnam!
Na Sapa gingen we met de nachtbus weer terug naar Hanoi voor DE finale. Deze hebben we weer in dezelfde bar gekeken waar het nu twee keer zo druk was! Alleen maar Nederlanders, veel oranje, gezelligheid! Gezelligheid tot 2 minuten voor het einde maar dat snappen jullie ook wel. De wedstrijd was hier door het tijdsverschil om half twee snachts maar wij zaten 5 uur voor de wedstrijd al klaar! :) Na de kater van de finale (voetbal is btw echt groot in Azie, mensen beginnen er nog steeds over als ze horen dat we uit NL komen) hebben we een dagje geslapen en zijn we een keer naar de bios gegaan (Twilight). Dit was best wel luxe voor hier, even lekker hoor naar alles hier in Azie!
Onze volgende tour was naar Halong Bay een wereldwijd bekende baai waar duizenden eilandjes uit het water omhoog komen. De weg erheen was alweer een spektakel doordat het keihard aan het regenen was en de straten van Hanoi onder water stonden (sommige stukken echt een meter hoog oid). Bijzonder! Halong Bay was fantastisch! Ik had het megatoeristisch verwacht en dat was het ook wel maar niet zo erg als ik had verwacht dus dat was prima! We hebben op een boot in de baai overnacht en een grot bezocht die 'prachtig' verlicht was door allerlei kleuren licht (heeel nep en kerstachtig) Verder een beetje gekayaked en veel gerelaxed op de boot.
Na Halong gingen we weer terug naar Hanoi voor het laatste om van hieruit een bus te pakken naar Hoi An. Dit is de plaats waar ik nu ook nog ben. Hoi An staat bekend om een ding: KLEDING! Jeeej! Alles maar dan ook alles kan hier op maat gemaakt worden! Ik kan geen andere stad voorstellen die me nog hebberiger kan maken! Ik heb uiteindelijk een galajurk, een super schattig zomerjurkje, een super simpel reisjurkje en een winterjas laten maken. Nu moet ik zeggen dat ik me nog heeel erg heb ingehouden! Ze maken hier bv ook schoenen op maat en ik ben uit zelfbehoud gewoon de schoenenwinkels niet in geweest! ;) Verder is Hoi An een super leuk plaatsje met veel lampionnetjes en een goede sfeer. We zijn hier ook veel op stap geweest met verschillende mensen die we weer op verschillende plaatsen in Azie hebben leren kennen! Dat vind ik echt geweldig aan het reizen! Er is hier een leuke bar waar iedereen heengaat en van daaruit gaan er rond middernacht bussen naar het strand waar een beach club is en het feest verder gaat. Echt top! Een keertje ben ik zo lang gebleven dat ik de zon op heb zien komen en dit was zooo mooi (op het strand, zon komt achter een berg vandaan met allemaal roze strepen in de lucht, lucht is goud-blauw-roze, zee is zo lichtblauw als het maar kan etc etc). Helaas geen camera bij me maar de mentale foto's zijn talrijk!
Nu is sinds gister Malou dr vriendinnetje erbij gekomen voor twee weekjes en we gaan vanavond naar onze volgende bestemming: Nha Trang. Meer strand! :)
Nou, tis wel weer even een update geworden.. ;) Tot de volgende maar weer! Mis jullie!
Xxx

Leuk dat je in een plaatsje bent dat mijn naam heeft (Hoi An)!!! Leuk dat je zoveel beleeft, al is het ziekenhuis verhaal wat minder. Alhoewel, je kan het maar beleefd hebben!
Liefs Angelique
Het klinkt echt weer geweldig allemaal zeg!:D
En wat een avonturen ook weer met het ziekenhuis en de 'overval'! Leuk ook dat je elke keer zoveel leuke mensen ontmoet!:)
Geniet ervan meis!! Kusjee
- Balen van je koorts... Maar gelukkig geen malaria of nog erger Dengue!
- Heel lullig van Malou dr mobiel, op zo'n manier ook! Dan kan 't beter uit je tas gestolen worden ;) Frustrerend.
- al die kleren die je hebt laten maken :D je stuurt ze zeker op? eigenlijk wil ik wel details ;) was het heel goedkoop? Leren winterjas? ben benieuwd!
We moeten snel weer mailen!
Liefsss
Ik had al ef niet meer gelezen, maar je doet echt nog veel vette dingen! Ik ga weer helemaal bijlezen :) Wordt ik helemaal vrolijk van. Wel balen van de finale he? Maar waardeer het wel dat je toch alle wedstrijden hebt gekeken haha. En wat een zelfbeheersing idd wat betreft kleding kopen haha. Ben er benieuwd naar!
Gelukkig niet ziek, maar verevelend als je koorts hebt op reis. Nou, enjoy nog! Ik lees nog even verder.
XXX
En inderdaad de hele wereld leeft met ons mee met de voetbal want ook overal in het midden oosten gaan mensen je spontaan troosten als ze horen dat je uit nederland komt ;)
xxx
Byexxx!